Projekty zrealizowane

Projekty zrealizowane

Lata realizacji:

2024 r.

„Podróże z historią – od ziemi Witelona do ziemi Iwana Franki”,

Collegium Witelona Uczelnia Państwowa w Legnicy otrzymało 135.030,00 PLN złotych na realizację projektu „Podróże z historią – od ziemi Witelona do ziemi Iwana Franki”, którego inicjatorem i kierownikiem była dr Beata Skwarek, prof. CW z Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych naszej Uczelni. 

Projekt realizowany był od listopada 2023 do lipca 2024 w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II – Humanistyka – Społeczeństwo – Tożsamość.

Celem projektu było prowadzenie dalszych badań skupiających się, zgodnie z
założeniami metodologii historycznej, na poszukiwaniu nieznanych, autentycznych i
wiarygodnych źródeł faktów historycznych, opisów wydarzeń, materiałów narracyjnych i
kartograficznych, rejestrów, pamiętników z końca XVIII i początku XX wieku i dotyczą
Drohobycza oraz jego regionu. Analiza historiografii ziemi drohobyckiej pokazuje, że ten
właśnie przedział należy do najmniej zbadanych okresów. Wprowadzone do obiegu materiały
miały na celu ukazać walory turystyczne, przemysłowe, edukacyjne i kulturowe Drohobyczczyzny – regionu
tak bliskiego wielu Polakom.

Projekt był częścią programu „Od ziemi Witelona do ziemi Iwana Franki”, którego
koncepcja powstała w 2019 r. w wyniku wieloletniej współpracy Collegium Witelona
Uczelnia Państwowa z Państwowym Pedagogicznym Uniwersytetem im. Iwana Franki w
Drohobyczu. Projekt miał nowatorski charakter i z założenia miał wypełnić lukę w badaniach historycznych
obejmujących zgłębianie faktów i historycznych zawiłości oraz wprowadzenie do obiegu
nieznanych wydarzeń związanych z „dawnymi Kresami”, ciekawych postaci, rejestrów i
materiałów archiwalnych z okresu końca XVIII i początku XX wieku. Współpraca
kontynuująca prowadzone przez naukowców z Polski i Ukrainy badania została w pełni
ugruntowana pod względem nie tylko naukowym, ale też historycznym, pedagogicznym,
kulturalnym, edukacyjnym i wolontariackim. Przypomnijmy, że podjęte w 2019 r. działania
naukowców zaowocowały wydaniem monografii w 2020 r. „Jan Niewiadomski (1840–1914)
– jego rola w życiu Drohobycza” dofinansowanej ze środków Fundacji PZU, a w 2022 r.
„Drohobycz i ziemia drohobycka w latach 1914 – 1919. Studia z dziejów miasta i regionu”
dofinansowanej ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki
pod nazwą „Doskonała Nauka”.

Końcowym rezultatem zrealizowanego projektu było wydanie monografii „Kraina
soli i nafty”: historia podróży po ziemi drohobyckiej w latach 1768 – 1914. Badania i teksty”,
która dzięki wprowadzonym do obiegu unikatowym i nieznanym dotychczas dokumentom
źródłowym przybliży, poszerzy i/lub ugruntuje wiedzę polsko-ukraińskiej społeczności o
nieznanych faktach związanych z historycznymi podróżami po ziemi drohobyckiej. Utrwali
również historię i inne walory, w tym unikatową wartość dziedzictwa ziemi drohobyckiej, dla
obecnych i przyszłych pokoleń.
 

2023 r.

Collegium Witelona – Uczelnia dostępna

III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych
Termin realizacji: 01.01.2020 r. do 30.09.2023 r.

Wartość projektu: 3 927 339,96 zł,
w tym ze środków europejskich 3 309 962,12 zł;
z budżetu państwa 497 096,84 zł;
wkład własny 120 281,00 zł.

Projekt realizowany w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego z Krakowa

Cel główny projektu Collegium Witelona - Uczelnia Państwowa:
Dostosowanie budynków i przepisów obowiązujących na uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz podniesienie świadomości i kompetencji kadr w PWSZ im. Witelona w Legnicy co przyczyni się do poprawy dostępności kształcenia na poziomie wyższym dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt przewiduje realizację działań mających na celu zapewnienie przez uczelnię dostępności komunikacyjnej, architektonicznej, administrowanych stron internetowych, narzędzi informatycznych, procedur kształcenia w kształceniu na poziomie wyższym, wprowadzenie do programów kształcenia modyfikacji.

Zadanie 1 - Opracowanie struktur organizacyjnych oraz procedur działania - w ramach zadania podjęte zostaną działania mające na celu zmianę istniejących struktur i procesów działania oraz w rezultacie przeprowadzonej diagnozy opracowanie nowych skutecznych rozwiązań administracyjno-prawnych.

Zadanie 2 - Dostępność architektoniczna, komunikacyjna i informacyjna - w ramach dostępności architektonicznej zostanie opracowany model dostępności wraz z planem naprawczym dostępności architektonicznej budynków PWSZ, uczelnia zakupi m.in. 5 wind, krzesło schodowe (1 szt) a także fotele ewakuacyjne (5 szt) - do wykorzystania w kampusie uczelni. W ramach dostępności komunikacyjnej i informacyjnej zostanie stworzony model dostępności wraz z planem naprawczym stron serwisu www.

Zadanie 3 - Wsparcie procesu rekrutacji i edukacji - W ramach zadania podjęte zostaną przedsięwzięcia usprawniające dotychczasowe działania w zakresie wsparcia edukacyjnego i procesu rekrutacji. Dostosowane zostaną materiały dydaktyczne do potrzeb OzN. Przewiduje się również zakup sprzętu i urządzeń specjalistycznych wspomagających proces dydaktyczny w tym m.in. wyposażenie obiektów/sal uczelni w sprzęt wspomagający słyszenie - system bezprzewodowej transmisji dźwięku z pętlą indukcyjną z transmisją wi-fi, system medialny wspomagający widzenie.

Zadanie 4 - Szkolenia dla kadry - szkolenia dla kadry uczelni: podstawowe oraz specjalistyczne, podnoszące wiedzę i świadomość na temat niepełnosprawności.

Rekrutacja do projektu z uwagi na specyfikę będzie skierowana bezpośrednio do kadry zarządzającej, dydaktycznej i administracyjnej PWSZ. Rekrutacja prowadzona będzie z uwzględnieniem zasad równości płci i nie będzie ograniczała dostępu obydwu płci czy OzN (osób z niepełnosprawnościami).

Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości edycja 2023

W 2023 roku po raz kolejny Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje przedsięwzięcie „Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości”, której celem jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia. Collegium Witelona Uczelnia Państwowa już piąty raz znalazła się w gronie 15 publicznych uczelni zawodowych, które mogą pochwalić się bardzo wysokimi kryteriami związanymi z oceną jakości kształcenia wydaną przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz najlepszymi losami zawodowymi swoich absolwentów.

W ramach programu przyznawana jest premia finansowa w wysokości 1 miliona złotych w formie zwiększenia subwencji podstawowej na podniesienie jakości kształcenia. Środki z programu pozwalają uczelniom zawodowym na dostosowanie programu studiów do potrzeb regionalnych rynków pracy. Działania w ramach DID skierowane są do wykładowców i studentów na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów w Collegium Witelona Uczelnia Państwowa.

Zwiększona subwencja w tej edycji programu zostanie wykorzystana na:

Doposażenie mobilnego laboratorium elektromobilności na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Technicznych
Doposażenie specjalistycznych pracowni praktycznej nauki zawodu i laboratoriów na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej
Opracowanie i uruchomienie pracowni Biofeedback i Neurofedback na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych
Upowszechnienie dostępu kształcenia praktycznego poprzez zapewnienie kadry dydaktycznej na nowo otwieranych kierunkach psychologia i prawo w Filii we Wrocławiu
Doposażenie sal wykładowych i ćwiczeniowych oraz stanowisk komputerowych do praktycznej nauki zawodu, wymiana komputerów i urządzeń multimedialnych
Rozwój kadry dydaktycznej
Doposażenie Biblioteki uczelnianej poprzez zakup dostępu do e-booków, zakup księgozbioru z zakresu psychologii o nauk prawnych
Doposażenie sal do realizacji zajęć kształtujących sprawność fizyczną

Zintegrowany Program Rozwoju - etap I

Program  współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju

3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych

Termin realizacji: 01.10.2018 r. do 30.06.2023 r. 


Wartość projektu: 5 092 794,50 zł, 

w tym ze środków europejskich 4 292 207,20 zł;

z budżetu państwa 643 412,80 zł; 

wkład własny 157 174,50 zł. 

Cel główny projektu PWSZ im. Witelona w Legnicy:
Poprawa jakości funkcjonowania i zarządzania Collegium Witelona - Uczelnia Państwowa w Legnicy poprzez realizację trzech zintegrowanych modułów wsparcia w l. 2018 - 2022:

moduł programów kształcenia - dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb gospodarczo -społecznych i wyposażanie studentów w umiejętności praktyczne;

moduł podnoszenia kompetencji - certyfikowane kursy/ szkolenia/ warsztaty dla studentów 4 ostatnich semestrów,warsztaty z pracodawcami, zajęcia projektowe;

moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego - realizacja programu wsparcia informatycznego,realizacja programu szkoleń dla kadry kierowniczej i administracyjnej Uczelni.

Rekrutacja grup:
- Kolejne edycje rekrutacji do projektu odbywają się na początku roku akademickiego 2019/2020, 2020/2021,2021/2022.
- Dopuszcza się prowadzenie dodatkowego naboru kandydatów aż do wyczerpania limitu miejsc.

Opracowanie i wdrożenie Programu Rozwojowego PWSZ im. Witelona w Legnicy dla kierunku Pielęgniarstwo na studiach I stopnia wraz z Programem Rozwojowym Absolwenta

Nr umowy:
POWR 05.05.00-00-0008/18

Okres realizacji:
01 października 2018 r. do 30 września 2023 r.

Wartość projektu:
1 972 714,68 zł

Koordynator projektu:
dr n. med. Małgorzata Bujnowska

Biuro Projektu:
bud. A pok. 136, ul. Sejmowa 5a, 59-220 Legnica
Osoba do kontaktu: mgr inż. Anna Czyszczoń  - tel. 76 723 22 26

Streszczenie projektu:

Celem projektu jest wzrost zainteresowania studiami na kierunku Pielęgniarstwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy co przełoży się na zwiększenie liczby absolwentów wraz z dostosowaniem kompetencji i umiejętności pielęgniarek do potrzeb epidemiologicznych i demograficznych naszego kraju. Powyższe zakładane cele osiągnięte zostaną poprzez opracowanie i wdrożenie dokumentu pn.: Program Rozwojowy PWSZ im. Witelona w Legnicy dla kierunku Pielęgniarstwo na studiach I stopnia wraz z Programem Rozwojowym Absolwenta.


Projekt zakłada realizację dwóch programów:
,,Opracowanie i wdrożenie programu Rozwojowego PWSZ im. Witelona w Legnicy dla kierunku Pielęgniarstwo na studiach I stopnia wraz z programem Rozwojowym Absolwenta” ma następujące cele szczegółowe:

1.    Opracowanie i wdrożenie Programu Rozwojowego Uczelni poprzez:

wdrożenie uczelnianego programu stypendialnego mającego charakter motywacyjny - stypendium w wysokości 800 PLN brutto, przez okres 20 miesięcy dla uczestników projektu, którzy po ukończeniu pierwszego roku studiów, otrzymali najlepsze wyniki  w nauce. Pomocą stypendialną będą objęci studenci, którzy ukończyli I rok studiów – maksymalnie 32 studentów
dostosowanie jakości, warunków i zasad odbywania obowiązkowych praktyk zawodowych do wymogów Europejskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży,
finansowanie zajęć dodatkowych wykraczających poza standardowy program kształcenia, które przewidują także rozwój umiejętności studentów w zakresie właściwej komunikacji z pacjentem
organizację wizyty studyjnej w krajowym podmiocie leczniczym
Wsparciem będą objęci studenci, którzy ukończyli I rok studiów – maksymalnie 32 studentów.

   2. Opracowanie i wdrożenie Programu Rozwojowego Absolwenta poprzez:

zobowiązanie studentów otrzymujących stypendium motywacyjne do przystąpienia do programu rozwoju absolwenta
realizację cyklu medycznych szkoleń zawodowych dla absolwenta pielęgniarstwa w zakresie potrzeb epidemiologiczno-demograficznych wraz z materiałami dydaktycznymi (książki związane tematycznie z treścią szkolenia),
wypłatę stypendium szkoleniowego na czas trwania cyklu szkoleń zawodowych w wartości 1000 PLN brutto, wypłacane co miesiąc przez okres 24 miesięcy pod warunkiem, że absolwent pielęgniarstwa zatrudniony jest na cały etat w podmiocie leczniczym na terenie Polski,
wsparcie finansowe przez okres 6 miesięcy wypłacane opiekunowi (tutorowi) absolwenta w podmiocie leczniczym, w którym absolwent podejmuje zatrudnienie
Wsparciem będą objęci absolwenci, którzy ukończyli studia – maksymalnie 32 absolwentów.
Zrealizowanie założonych celów powinno wpłynąć na:

przeciwdziałanie luce pokoleniowej w zawodzie pielęgniarskim m.in. poprzez objęcie kierunku Pielęgniarstwo Programem Rozwojowym Uczelni ukierunkowanym na podniesienie liczby studentów i absolwentów na wyżej wymienionym kierunku,
zwiększenie liczby absolwentów,
inwestowanie w kształcenie i szkolenie absolwentów,
poprawę jakości kształcenia, która przełoży się na zwiększeniem zainteresowania studiami,
uatrakcyjnienie oferty kształcenia poprzez pomoc w znalezieniu zatrudnienia dla absolwentów, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce,
wsparcie finansowe podczas edukacji i w momencie rozpoczęcia kariery zawodowej,
uatrakcyjnienie studiów na kierunku Pielęgniarstwo.

Zintegrowany Program Rozwoju Uczelni – etap II


Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Oś priorytetowa: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
Działanie: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych
Okres realizacji projektu: od: 2019-07-01 do: 2023-09-30

Wartość projektu: 6 228 097,85 zł
w tym:
- ze środków europejskich 5 249 040,87 zł
- z budżetu państwa 792 214,04 zł
- wkład własny 186 842,94 zł

Cel główny projektu to wzrost jakości kształcenia oraz udoskonalenie zarządzania Uczelnią poprzez realizację trzech zintegrowanych modułów wsparcia:

1) moduł programów kształcenia - dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w umiejętności praktyczne,
2) moduł podnoszenia kompetencji - podnoszenie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju,
3) moduł zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego - zaplanowanie działań zapewniających wzrost kompetencji zarządczych kadry kierowniczej, administracyjnej oraz dydaktycznej poprzez udział w szkoleniach, kursach oraz studiach podyplomowych, wsparcie informatycznych narzędzi zarządzania PWSZ, tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych, zarządzanie informacją w celu doskonalenia jakości kształcenia.

 

Kadra dla BPO program rozwoju kompetencji i staże zawodowe dla studentów PWSZ im. Witelona w Legnicy 


III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Okres realizacji projektu: od 01-05-2020 r. do: 31-07-2023 r. 
Wartość projektu: 966 343,75 zł 
w tym wkład własny: 29 268,00 zł
 
Celem głównym projektu jest wsparcie rozwoju kadr dla sektora usług dla biznesu poprzez stworzenie wysokiej jakości programów stażowych i programów kształcenia dla 62 studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowe im. Witelona w Legnicy z Wydziału Nauk Technicznych i Ekonomicznych, z kierunków Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, Logistyka i Transport, Finanse, Rachunkowość i Podatki.
Biuro projektu mieści się w Collegium Witelona Uczelni Państwowej w Legnicy, bud. C, pok. 216, ul. Sejmowa 5A, 59-220 Legnica, tel. 76 723 23 46

2022

Kompleksowa modernizacja budynków dydaktycznych A,C,E

Projekt realizowany w ramach:

Program operacyjny: Infrastruktura i Środowisko 2014- 2020

Priorytet: I Zmniejszenie emisyjności gospodarki

Działanie: 1.3 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach

Poddziałanie: 1.3.1 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej

Celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, poprzez kompleksową modernizację energetyczną budynków PWSZ im. Witelona w Legnicy.
Projekt polega na głębokiej termomodernizacji trzech budynków obejmującej przede wszystkim modernizację dachów, systemów grzewczych, wstawienie nawiewników w oknach, instalacji oświetlenia a także wymianę okien połaciowych w budynkach A i C.
Efektem realizacji Projektu będzie zmniejszenie zużycia energii pierwotnej, a tym samym ograniczenie emisji szkodliwych substancji, w szczególności CO2.

Zakładany czas realizacji Projektu od 20.03.2019 r. do 31.12.2022 r.
Wartość projektu: 15 282 578,20 PLN
Wartość dofinansowania: 8 179 707,19 PLN
Biuro Projektu - budynek A pok. nr 360,
w godzinach od 8.00 -14.00., tel. 76 723 22 72

Doskonała Nauka- Wsparcie monografii naukowych

W roku 2022 Collegium Witelona Uczelnia Państwowa zrealizowała projekt Wydanie polsko - ukraińskiej publikacji "Drohobycz i ziemia drohobycka w latach 1914-1919. Studia z dziejów miasta i regionu" autorstwa dr Beaty Skwarek, dra Bohdana Lazoraka, mgr Tetiany Lazorak.

Głównym celem projektu było wydanie drugiej z serii trzech zaplanowanych monografii przybliżającej polskiej i ukraińskiej społeczności nieznane fakty i wydarzenia historyczne ziem wschodnich.

Termin realizacji projektu - 01.05.2022-31.12.2022 rok

Wartość projektu  - 41 200,00 zł

Środki otrzymane z Ministerstwa Edukacji i Nauki - 36 400,00 zł

Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości - rok 2022 - w ramach IV edycji przedsięwzięcia "Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości" wśród 15 uczelni zawodowych znalazło się Collegium Witelona Uczelnia Państwowa, które otrzymało wsparcie finansowe w wysokości 1 mln zł.
Celem w/w projektu jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia na kierunkach studiów o profilu praktycznym.

Plan realizacji przedsięwzięcia:
1. Stworzenie warunków do praktycznego nabywania umiejętności w warunkach symulacji, praca ze studentami w warunkach odpornych na zakłócenia zewnętrzne, wyposażenie Laboratorium logistyki i transportu w Centrum Symulacji Kolejowej w profesjonalny symulator jazdy lokomotywą elektryczną typu VECTRON ze stanowiskiem instruktorskim (hardware + software) oraz Symulator Sterowania Ruchem Kolejowym.
2. Doposażenie i wzbogacenie stanowisk praktycznej nauki zawodu i laboratoriów kryminalistyki oraz pedagogiki.
3. Doposażenie i wzbogacenie stanowisk praktycznej nauki zawodu i laboratoriów Fizjoterapii, Pielęgniarstwa oraz Ratownictwa medycznego.
4. Doposażenie i wzbogacenie stanowisk komputerowych do praktycznej nauki zawodu, modernizacja systemu sterowania urządzeniami multimedialnymi.
5. Zakup gier menadżerskich oraz szkoleniowych do Akademickiego Centrum Kompetencji.
6. Rozwój kadry dydaktycznej.
7. Organizacja kursów i szkoleń specjalistycznych dla studentów.
8. Doposażenie Biblioteki uczelnianej poprzez zakup trzyletniego dostępu do e-booków oraz zakup księgozbioru z zakresu nauk prawnych do Filii we Wrocławiu.
9. Upowszechnienie dostępu do kształcenia praktycznego poprzez zapewnienie kadry dydaktycznej na nowo otwieranych kierunkach psychologia i prawo w Filii.
10. Promocja praktycznych kierunków kształcenia i komunikowanie o zaletach kształcenia praktycznego poprzez wykorzystanie.

2021

Kursy e-learningowe opracowane w ramach projektu „Chcesz wiedzieć więcej? weź kurs na MOOC! Kształcenie online szybką i skuteczną formą zdobywania dodatkowych kompetencji i umiejętności".
Ponad 150 studentów zakończyło specjalistyczne kursy e-learningowe przygotowane i udostępnione na platformie Navoica, które są realizowane w ramach projektu „Chcesz wiedzieć więcej? weź kurs na MOOC! Kształcenie online szybką i skuteczną formą zdobywania dodatkowych kompetencji i umiejętności" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Czas trwania projektu  - od 01.08.2019 r. do 31.07.2021 r. 
Wartość projektu: 222 330 zł

W okresie 01.10.2020 - 28.02.2021 uruchomiona była I edycja kursów e-learningowych. Aktualnie uruchomiona jest druga edycja kursów. Wszystkie kursy są udostępnione na platformie  https://navoica.pl/, wystarczy zarejestrować się na kurs i zdobyć nową wiedzę!

Uczestnik kursu będzie mógł nabyć wiedzę w domu, w dowolnym miejscu i oraz całkowicie bezpłatnie. Kształcenie online zapewni zdobycie wiedzy i praktyki w obszarach rokujących najszybsze zatrudnienie po zakończeniu studiów. Kurs przeznaczony jest dla wszystkich osób gotowych do podjęcia dodatkowego kształcenia w celu nabycia wyższych kompetencji informatycznych i analitycznych w zakresie zarówno projektowania, programowania aplikacji internetowych jak i przedsiębiorczości i procesów produkcji.

Tematyka opracowanych kursów e-learningowych:
- Architektura aplikacji internetowych opartych na framework Laravel - kurs pomoże stworzyć dobrze zaplanowaną architekturę we własnej aplikacji webowej, odpowie na pytania jak uniknąć puchnięcia kontrolerów, jak reagować na zmiany w bazie danych, jak uelastycznić aplikację w celu łatwego testowania i jak zaznajomić się z interfejsami
- Wirtualizacja i model chmury obliczeniowej w zastosowaniach praktycznych - kurs prowadzi do podniesienia kompetencji analitycznej i informatycznej w zakresie najnowszych trendów związanych z architekturą wykorzystywaną do projektowania i budowy współczesnych systemów
informatycznych.
- Lean production - celem kursu jest przedstawienie teoretyczne aspektów koncepcji lean production, a także praktycznego wykorzystania i zastosowania narzędzi, technik i metod stosowanych w ramach tej koncepcji.
- Środki trwałe w przedsiębiorstwie. Praktyczne ujęcie bilansowe i podatkowe - kurs prowadzi do podniesienia kompetencji analitycznych w tym umiejętność rozwiązywania problemów w zakresie przedsiębiorczości.

Dla kogo ?
Kurs przeznaczony jest dla wszystkich osób gotowych do podjęcia dodatkowego kształcenia w celu nabycia wyższych kompetencji informatycznych i analitycznych w zakresie zarówno projektowania, programowania i aplikacji internetowych jak i przedsiębiorczości i procesów produkcji.

Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości - edycja 2021

Minister Edukacji i Nauki, ogłosił wyniki III edycji przedsięwzięcia "Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości". W oparciu o wybrane wskaźniki systemu Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA), wśród 15 uczelni zawodowych znalazła się Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, która otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 1 mln.
Celem w/w projektu jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia, szczególnie w zakresie rozwoju ich profilu praktycznego, uwzględniającego potrzeby otoczenia społeczno - gospodarczego regionalnych rynków pracy.
Umowa nr MEiN/2021/145/DIR/DID  z dnia 30.04.2021 r. Podstawa prawna - art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Działania w ramach DID skierowane są do wykładowców i studentów na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy.
Plan realizacji przedsięwzięcia
1.    Utworzenie pracowni kobotyki.
2.    Utworzenie pracowni testowania dronów.
3.    Doposażenie pracowni zarządzania zasobami ludzkimi.
4.    Rozwój kadry dydaktycznej.
5.    Doposażenie i wzbogacenie stanowisk praktycznej nauki zawodu i laboratoriów Kryminalistyka w wirtualnej rzeczywistości pracownia cyberbezpieczeństwa oraz sale pedagogiczne i językowe.
6.    Doposażenie pracowni:
-    ginekologicznej
- pracowni porodowej i neonatologicznej -pracowni biomechanicznej, fizykoterapii i masażu, - pracowni czynności ratowniczych ZRM.
7.    Wsparcie techniczne w zakresie zastosowania nowych technologii w kształceniu praktycznym.
8.    Doposażenie Biblioteki uczelnianej poprzez poszerzenie dostępu do e-źródeł - wiedzy zakup rocznego dostępu do e-booków.
9.    Utworzenie oraz doposażenie pracowni treningów motorycznych.
10.    Utworzenie i doposażenie studia filmowo- fotograficznego.

Program rozwojowy kierunku Pielęgniarstwo Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej PWSZ im. Witelona w Legnicy

Projekt złożony w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach V Osi Priorytetowej: Wsparcie dla obszaru zdrowia 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.

Czas realizacji Projektu od 2018-03-01 do 2021-02-28.
Wartość Projektu: 2 310 690,03 zł

Celem głównym projektu jest poprawa jakości kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo oraz zwiększenie konkurencyjności w zakresie kształcenia kadr medycznych Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy poprzez wdrożenie Programu Rozwojowego kształcenia praktycznego metodą symulacji medycznej oraz utworzenie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej na kierunku Pielęgniarstwo w latach 2018-2021. Projekt będzie realizowany w formie partnerstwa PWSZ w Legnicy z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w Legnicy. Ww. partnerstwo ma na celu wzmocnienie współpracy pomiędzy PWSZ w Legnicy a podmiotem leczniczym jako potencjalnym pracodawcą absolwentek i absolwentów kierunku objętego wsparciem.

Kadra jako kluczowy element rozwoju branży motoryzacyjnej - projekt złożony w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach III Osi Priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.

Czas trwania projektu: od 2018-02-01 do 2021-07-31.
Wartość Projektu: 411 390,36 zł.

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kadr dla przemysłu motoryzacyjnego poprzez stworzenie wysokiej jakości programów stażowych i programów kształcenia dla 30 studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy (PWSZ) z Wydziału Nauk Technicznych i Ekonomicznych (WT), z kierunku Zarządzanie i inżynieria produkcji, studia stacjonarne pierwszego stopnia w okresie od 01.02.2018 r. do 31.01.2021 r. Opracowanie projektu w zakresie przygotowania i realizacji wysokiej jakości programów stażowych oraz programu rozwoju kompetencji studentów oczekiwanych od kandydatów do pracy odbyło się we współpracy z trzema firmami z branży motoryzacyjnej, działającymi na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - (LSSE) - VOSS Automotive Polska Sp. zo.o., Haerter Sp. zo.o. sp.k. Technika wytłaczania i Wezi-tec Sp.zo.o.

Trzecia Misja Uczelni - szansą dla rozwoju pasji, zainteresowań i edukacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym - projekt realizowany na podstawie dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu był rozwój kompetencji pozwalających na aktywizację społeczną i zawodową, poszerzanie wiedzy ogólnej i specjalistycznej oraz rozwój zainteresowań, pobudzenie aktywności edukacyjnej i kulturalnej i zapobieganie społecznemu wykluczeniu 50 osób w wieku 50+, 30 osób w wieku 10-25 lat ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze spectrum autyzmu i Zespołem Aspergera oraz 15 opiekunów młodzieży z terenu województwa dolnośląskiego poprzez udział w kursach edukacyjnych opracowanych w ramach trzeciej misji uczelni przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Witelona w Legnicy (PWSZ) we współpracy z Oddziałem Miejskim Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD).

Czas trwania projektu - od 01 lutego 2019r. do 31 stycznia 2021r.  
Wartość projektu: 349 235,00 zł.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
1. Moduł dla młodzieży - obejmujący Trening integracji społecznej oraz zajęcia terenowe i warsztaty z arteterapii w tym m.in. biblioterapia, choreoterapia, muzykoterapia, sztuki plastyczne, teatroterapia, zabawoterapia.
2. Moduł dla seniorów - obejmujący warsztaty z zakresu bezpieczeństwo w sieci, warsztaty z arteterapii w tym m.in. biblioterapia, choreoterapia, muzykoterapia, sztuki plastyczne, teatroterapia. warsztaty z kompetencji miękkich.
3. Moduł dla opiekunów - szkolenia dla opiekunów zajęć terenowych.

2020

Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości edycja 2020.

Celem w/w projektu jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia, szczególnie w zakresie rozwoju ich profilu praktycznego, uwzględniającego potrzeby otoczenia społeczno - gospodarczego regionalnych rynków pracy.

Działania w ramach DID skierowane były do wykładowców i studentów na wszystkich prowadzonych kierunkach studiów w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. Zrealizowane przedsięwzięcia to m.in.
1. Dostosowanie i aktualizacja zasobów informacyjno - bibliotecznych w zakresie zapewnienia źródeł informacji do kształcenia praktycznego, oraz poszerzenie e-zbiorów - zakup rocznego dostępu do e-booków.
2. Rozwój kadry dydaktycznej.
3. Organizacja kursów i szkoleń specjalistycznych dla studentów.
4. Doposażenie w media niezbędne do organizacji kursów i szkoleń specjalistycznych dla studentów.
5. Doposażenie i wzbogacenie stanowisk praktycznej nauki zawodu i laboratoriów na kierunkach: pielęgniarstwo i fizjoterapia
6. Zakup środków eksploatacyjnych niezbędnych do praktycznej nauki zawodu kierunków medycznych.
7. Doposażenie i wzbogacenie studia filmowego PWSZ im. Witelona w Legnicy.
8. Rozwój kadry dydaktycznej Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych. Skierowane do nauczycieli mające na celu podniesienie jakości kształcenia e-learningowego prowadzenia zajęć dla studentów.
9. Doposażenie i wzbogacenie stanowisk praktycznej nauki zawodu i laboratoriów na Wydziale Nauk Technicznych, a także wzbogacenie kształcenia praktycznego studentów przy użyciu nowoczesnych technologii     w edukacji.
10. Doposażenie pracowni i sali dydaktycznych w nowoczesny sprzęt elektroniczny typu monitory interaktywne, systemy wideokonferencji, projektory. 

2019

„Innowacyjny Program Kształcenia dla branży motoryzacyjnej" - projekt realizowany na podstawie dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. 

Czas trwania projektu - od 01 lipca 2018r. do 31 października 2019r.
Wartość projektu: 991 045,00 zł.
Wkład Funduszy Europejskich: 934 456,33 zł.
Celem projektu jest wypracowanie i przetestowanie modelowego kształcenia na 5. Poziomie Polskich Ram Kwalifikacji przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Witelona w Legnicy na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, w ramach którego było prowadzone kształcenie na piątym poziomie, który w praktyce będzie weryfikowany w branży motoryzacyjnej.
Planowany efekt projektu zgodnie z założeniami to wypracowanie optymalnego Innowacyjnego Programu Kształcenia, po zrealizowaniu którego absolwenci, w krótkim czasie zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności praktyczne niezbędne do podjęcia pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Link do strony
http://www.motospec.pwsz.legnica.edu.pl

 

Projekt Myślę, więc jestem - program filozofowania dla młodzieży realizowany na podstawie dofinansowania pozyskanego ze środków Unii

Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt został ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Czas trwania projektu - od 01 sierpnia 2017 r. do 31 lipca 2019 r. Wartość projektu: 89 187,50 zł.

Celem projektu jest wsparcie i rozwój kompetencji ogólnorozwojowych związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym samodzielnym myśleniem, logiką oraz heurystyką 104 uczniów szkół ponadgimnazjalnych poprzez udział w zajęciach fakultatywnych z filozofii zorganizowanych w formie kursu edukacyjnego opracowanego w ramach trzeciej misji uczelni przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Witelona w Legnicy. Efektem udziału uczniów w kursach edukacyjnych będzie pobudzenie u uczniów ciekawości poznawczej, poprawa umiejętności analizy i syntezy, zdolności do argumentowania i heurystyki.

"Nowe oblicza szkolnictwa zawodowego w powiecie jaworskim" - złożony w Partnerstwie z Powiatem Jaworskim w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w ramach 10 osi priorytetowej - Edukacja, Działanie 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Poddziałanie 10.4.1. Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy - konkursy horyzontalne.
Czas realizacji Projektu od 01.09.2017 r. do 31.08.2019 r.
Wartość Projektu: 1 915 164,00 zł.
Cel projektu nakierowany jest na zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów kształcenia i szkolenia zawodowego, w szczególności poprzez poprawę efektywności kształcenia zawodowego. Projekt jako cel główny zakłada zwiększenie efektywności kształcenia zawodowego poprzez zastosowanie różnorodnych form wsparcia uczestników, w partnerstwie z PWSZ i przy współpracy z lokalnymi pracodawcami.

Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych - oferta złożona w ramach projektu pozakonkursowego pt.: „Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych" ogłoszonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Czas realizacji Projektu od dnia doręczenia uczelni pisma informującego o przyznaniu środków finansowych do 2018-06-30.

Wartość Projektu: 3 360 751,11 zł.
Celem projektu było przeprowadzenie praktyk zawodowych w uczelniach zawodowych na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Postępowaniem zostały objęte publiczne uczelnie zawodowe oraz niepubliczne uczelnie zawodowe, kształcące co najmniej 100 studentów na studiach stacjonarnych, w których udział studentów stacjonarnych w ogólnej liczbie studentów wynosi co najmniej 40 %. Projekt zakładał udział maksymalnie 188 studentów, którzy w ramach działań uczelni wspartych z Europejskiego Funduszu Społecznego  uczestniczyli w programie rozszerzonych 6-miesięcznych praktyk zawodowych i podniosą swoje kompetencje. Rezultatem projektu będzie rozwój kompetencji studentów, zwiększenie elastyczności uczelni w zakresie tworzenia programów kształcenia oraz zacieśnienie współpracy między pracodawcami a uczelniami.
 

Przed 2019 r.

 
II edycja projektu „Akademia rozwoju kompetencji informatycznych i językowych 50+" - projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowił Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Instytucją ogłaszająca konkurs był Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu. Czas realizacji projektu: od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Wartość projektu to: 143 963,93 zł. Celem projektu było podwyższenie i rozwój kompetencji w zakresie umiejętności ICT oraz znajomości języków obcych 168 osób zamieszkałych na terenie Subregionu Legnickiego w wieku 50+ w wyniku uczestnictwa w bezpłatnym szkoleniu. W związku z tym w ramach projektu realizowane były certyfikowane szkolenia z języka angielskiego i niemieckiego oraz certyfikowane szkolenia ICT(ECDL Start i ECDL Core).

 „Akademia Odnawialne Źródła Energii" - projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowił Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawę stanu zdrowia osób pracujących. Instytucją ogłaszająca konkurs była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Czas realizacji projektu od 1 lutego 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Wartość projektu to: 385 305,96 zł. Celem projektu był wzrost aktywności proekologicznej 70 MSP z terenu całej Polski i ich 160 pracowników w zakresie wykorzystania, zastosowania i wdrażania technologii przyjaznych środowisku i odnawialnych źródeł energii, poprzez realizację kompleksowego wsparcia w tym zakresie.
Więcej o projekcie: http://akademiaoze.pwsz.legnica.edu.pl

"Bliżej realiów rynkowych- wzmocnienie więzi studentów z pracodawcami"- projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu IV- Szkolnictwo wyższe i nauka. Instytucja ogłaszająca konkurs było Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Czas realizacji projektu to 17 maj 2010 r. do 30 wrzesień 2014 r. Wartość projektu to: 4 866 890,26 zł. Celem projektu było przekazanie i wzbogacanie wiedzy w zakresie realizowanych kierunków i specjalności, kształcenie zawodowe, akademickie i ustawiczne wysoko kwalifikowanych, przedsiębiorczych kadr zdolnych sprostać wyzwaniom gospodarczym i społecznym zarówno w skali regionu jak i kraju. W związku z powyższym projekt zakładał realizację wsparcia przede wszystkim dla studentów i absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy w postaci: kursów wyrównawczych z matematyki i fizyki, zajęć fakultatywnych, 3-miesięcznych staży absolwenckich. W ramach projektu wspierani byli studenci niepełnosprawni poprzez zakup specjalistycznego sprzętu oraz organizację spotkań integracyjnych. Projekt zakładał również wsparcie Biura Karier działającego przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. W ramach projektu corocznie odbywała się konferencja z cyklu "Realia rynku pracy", na którą zaproszeni byli przedsiębiorcy z Legnicy, Dolnego Śląska, a nawet z terenu całego kraju. Ponadto, w ramach ww. konferencji organizowane były Targi Pracy, które rok rocznie cieszą się coraz większa popularnością. Projekt był realizowany w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Legnicy oraz Państwową Wyższą Szkoła Zawodową w Głogowie.

"Ucz się praktycznie! Od refleksji w działaniu ku profesjonalizmowi" - projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu III - Wysoka jakość systemu oświaty. Instytucją ogłaszająca konkurs był Ośrodek Rozwoju Edukacji. Czas realizacji projektu to 1 maj 2012 r. do 30 czerwiec 2014 r. Wartość projektu to: 512 329,60 zł. Celem projektu był wzrost jakości kształcenia przyszłych nauczycieli poprzez przygotowanie i wdrożenie przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową im. Witelona w Legnicy Modelowego Programu Praktyk Pedagogicznych w wybranych 11 placówkach oświatowych dla którym organem prowadzącym jest Gmina Legnica.

W związku z powyższym projekt zakładał opracowanie Modelowego Programu Praktyk Pedagogicznych oraz wdrożenie go na dwóch specjalnościach nauczycielskich prowadzonych przez PWSZ im. Witelona w Legnicy, tj.: zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z językiem angielskim oraz edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne. Na podstawie opracowanego Modelowego Programu Praktyk Pedagogicznych 40 studentów mogło realizować innowacyjne praktyki pedagogiczne w wybranych 7 szkołach podstawowych oraz w 4 miejskich przedszkolach z terenu miasta Legnicy. Projekt realizowany był w partnerstwie z Gminą Legnica.
 
"Efektywne zarządzanie podmiotami leczniczymi"- projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu II- Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Instytucją ogłaszającą konkurs było Ministerstwo Zdrowia. Czas realizacji projektu to: 1 sierpnia 2012 r.- 31 lipca 2014 r. Wartość projektu: 328 344,95zł. Celem projektu było wsparcie i rozwój zawodowy w zakresie zarządzania podmiotami leczniczymi wśród 54 przedstawicieli kadry zarządzającej podmiotów leczniczych z terenu całej Polski. W związku z tym w ramach projektu organizowane były bezpłatne studia podyplomowe pn. Zarządzanie podmiotami leczniczymi.

"Akademia rozwoju kompetencji informatycznych i językowych 50+" - projekt realizowany w ramach dofinansowania pozyskanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konkurs na realizację projektu został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Instytucja ogłaszająca konkurs był Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu. czas realizacji projektu to: 1 grudzień 2012 r. do 30 września 2014 r. Wartość projektu to: 388 213,96 zł. Celem projektu było podwyższenie i rozwój kompetencji w zakresie umiejętności ICT oraz znajomości języków obcych 120 osób zamieszkałych na terenie Subregionu Legnickiego w wieku 50+ w wyniku uczestnictwa w bezpłatnym szkoleniu. W związku z tym w ramach projektu realizowane były certyfikowane szkolenia z języka angielskiego i niemieckiego oraz certyfikowane szkolenia ICT(ECDL Start i ECDL Core).
 

Wiedza - najlepszą inwestycją

Numer i nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Numer i nazwa Działania: 9.3 Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego w formach szkolnych
Numer i nazwa Poddziałania:
Numer konkursu: UDA-POKL.09.03.00-02-014/09-00
Planowany okres realizacji projektu: Od 01.12.2009 r. do 30.11.2010 r.
Celem projektu jest zwiększenie uczestnictwa osób w wieku 25-64 lat (oraz osób nieuczących się w wieku 18-24 lat) w kształceniu ustawicznym w formach szkolnych w oparciu o wysokiej jakości usługi doradcze.
Doradztwo, będące kluczowym elementem projektu, obejmować będzie wybór ścieżki kształcenia formalnego w kontekście aktualnych potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy, jak również przyczyni się do zwiększenia świadomości roli kształcenia ustawicznego w podnoszeniu konkurencyjności pracowników. Cele szczegółowe projektu obejmują:
• świadczenie usług doradczych w zakresie wyboru ścieżki kształcenia formalnego lub uzupełniania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych w oparciu o aktualną analizę potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy, obejmujące indywidualne konsultacje;
• opracowanie i wdrożenie indywidualnych planów działania, skierowanych na aktywizację edukacyjną w oparciu o predyspozycje zawodowe uczestników projektu ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych potrzeb osób 45+;
• uświadomienie roli kształcenia ustawicznego jako elementu niezbędnego na rozwijającym się rynku pracy poprzez spotkania i konferencje, targi informacji edukacyjno-zawodowej i doradztwa;
• wskazanie wymiernych korzyści ze zdobywania, podwyższania, bądź uzupełniania kwalifikacji;
• monitorowanie potrzeb kadrowych rynku pracy w dobie kryzysu gospodarczego poprzez utworzenie bazy danych uczestników projektu i pracodawców z terenu Dolnego Śląska, która pozwoli na wykorzystanie efektów projektu w rozwoju przedsiębiorstw.
Projekt jest skierowany do osób w wieku 25-64 lat (oraz osób nieuczących się w wieku 18-24 lat) zgłaszających z własnej inicjatywy chęć kształcenia ustawicznego w formach szkolnych.
PWSZ i. Witelona w Legnicy Legnica była partnerem w projekcie.


Badanie mobilności edukacyjno - zawodowej osób niepełnosprawnych w województwie dolnośląskim
Nazwa Programu: Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006
Numer i nazwa Działania: 1.6 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych
Okres realizacji: 01.06.2006 - 30.04.2008 r.
Projekt badawczy „Badanie mobilności edukacyjno - zawodowej osób niepełnosprawnych w województwie dolnośląskim" skupiał się na wyodrębnieniu z całej populacji osób niepełnosprawnych osób o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i szczegółowym oglądzie ich sytuacji na regionalnym rynku pracy.

Projekt składał się z dwóch etapów merytorycznych: diagnostycznego i analitycznego:
• diagnozy potrzeb edukacyjnych i zawodowych osób niepełnosprawnych,
• diagnozy zapotrzebowanie na pracę,
• diagnozy instrumentów wsparcia,
• analizy będącej wynikiem syntezy trendów ujawnionych w części pierwszej.
Projekt obejmował badania i ekspertyzy w obszarze rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Projekt spełniał kryteria i zrealizował cele przypisane projektom typu 20 Badania i ekspertyzy(...).

Część badawcza obejmowała badania terenowe oraz analizę dokumentów. Wyniki badań zawarte zostały w 3 raportach cząstkowych i 1 końcowym, które to dostarczyły wiedzy m.in. na temat:
• informacji niezbędnych do budowy i modyfikowania oferty edukacyjnej w zakresie szkolnictwa zawodowego,
• przesłanek niezbędnych do powiązania oferty kształcenia zawodowego z potrzebami pracodawców.

Partnerstwo na rzecz innowacji - wsparciem dla tworzenia Akademickiego Inkubatora Technologicznego
Nazwa Programu: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006
Numer i nazwa Działania: 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy
01.06.2006 - 15.07.2008 r.
Celem projektu było podniesienie potencjału społecznego subregionu legnickiego w sferze innowacji poprzez organizowanie partnerstwa na rzecz innowacji w sektorze MSP w szczególności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Projekt został tak skonstruowany, aby na przykładzie obowiązków i możliwości wynikających z potrzeby i uwarunkowań prawnych w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska zbudować partnerstwo na rzecz innowacji pomiędzy MSP, jednostkami samorządu terytorialnego oraz społecznością lokalną. W zamyśle autorów projekt odnosił się do jednego z celów strategicznych Dolnośląskiej Strategii Innowacji jakim było krzewinie postaw innowacyjnych oraz wspieranie regionalnych klastrów przedsiębiorczości, w tym przypadku Akademickiego Inkubatora Technologicznego tworzonego przy Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. Istotą projektu było poznanie barier społecznych, kulturowych, organizacyjnych i finansowych ograniczających innowacyjność w subregionie legnickim oraz takie działania o charakterze interdyscyplinarnym, których efektem będzie wzrost potencjału regionu. Dotychczasowe doświadczenia autorów projektu wynikające ze współpracy z MSP, gminami i społecznością lokalna wskazywały, iż w dziedzinie ochrony środowiska a szczególnie gospodarki odpadami istnieje wiele barier pomiędzy tymi grupami. Ich usunięcie powinno doprowadzić do współpracy, której efektem będą innowacyjne postawy i przedsięwzięcia np. dotyczące odzysku i recyklingu odpadów. Doświadczenia niemieckie czy duńskie jednoznacznie wskazują, iż taka współpraca jest możliwa i że przynosi wymierne efekty gospodarcze, społeczne oraz pozytywnie wpływa na obniżenie presji na środowisko.

Krok do sukcesu - zwiększenie potencjału dydaktycznego Uczelni
Numer i nazwa Priorytetu: IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Numer i nazwa Działania: 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy
Numer i nazwa Poddziałania: 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni
Numer konkursu: /POKL/4.1.1/2008
Celem głównym projektu jest „zapewnienie kształcenia na poziomie europejskim przy uwzględnieniu potrzeb społeczności lokalnej".

Został osiągnięty poprzez:
• wsparcie działalności Akademickiego Biura Karier (warsztaty indywidualne, grupowe, przygotowanie praktyk i staży studenckich)
• pomoc udzielana studentom (programy wyrównawcze, program niepełnosprawność)
• integracja środowiska lokalnego, pozaakademickiego (współpraca z pracodawcami, przygotowanie wspólnych materiałów informacyjno-naukowych, przygotowanie oferty kształcenia ustawicznego dla pracodawców)
• stworzenie nowej jakości kształcenia (e-learning, blended learning, nowoczesne techniki prowadzenia dydaktyki)
• podniesienie jakości nauczania poprzez wsparcie kadry dydaktycznej (organizacja staży, wjazdów studyjnych do krajowych i zagranicznych ośrodków akademickich i naukowych)
• ugruntowanie współpracy pomiędzy różnymi ośrodkami akademickimi.
PWSZ im. Witelona w Legnicy była partnerem w projekcie.